اندر حکایت بازی های رایانه ای | بیگول
  • خدمات ما
  • 0

    اندر حکایت بازی های رایانه ای

    امروزه فناوری های ارتباطی جدید در ساختار زندگی خانواده ها جایگاه ویژه ای یافته و عرصه زندگی اجتماعی را دچار تحول و تغییر نموده و روابط اجتماعی جدیدی با ویژگی های نوینی را در جامعه حاکم کرده اند که یکی از پیامدهای این گسترش و تحول ظهور بازی های رایانه ای و ویدئویی می باشد.

    بازی های رایانه ای-ویدئویی قدمتی نزدیک به 50 سال دارد. نخستین بازی های ویدئویی الکترونیکی در دهه 1970 ابداع شد. با ورود بازی های تازه به بازار و افزایش پیچیدگی های آن ها در بسیاری از کشورها محبوبیت گسترده ای به دست آوردند.

    بازی های ویدئویی رایانه ای در ایران شاید با یک تاخیر 10 الی 15 ساله نسبت به غرب در جامعه پدیدار و رشد کرد. ویدئوکلوپ ها که از آغاز در سطح شهرهای مختلف شکل گرفت چیزی بیشتراز یک مغازه متوسط یا کوچک نبود که با تغییر شکل ابتدایی به صورت محل مراجعه انبوه کودکان و نوجوانان مشتاق به بازی های ویدئویی درآمد.

    نخستین دستگاه هایی که در کلوپ های مزبور به کارگرفته شدند «آتاری» و «میکرو» بود که با گذر زمان و فراگیرتر شدن دستگاه های پیشرفته تری که از گرافیک و پردازش بالاتری برخوردار بود جای خود را با «سگا» و بعد با دستگاه های «سونی»، «پلی استیشن» و «نینتندو» عوض کرد.

    گسترش بازی های الکترونیکی و سرگرمی های اینترنتی در بین قشر نوجوان نشانگر اهمیت دنیای مجازی برای پرکردن اوقات فراغت وتفریح آنان است.

    گسترش بازی های رایانه ای و استقبال از آن ها به گونه ای است که نه تنها نمی توان حضور و وجودآن ها را در دنیای امروز انکار کرد بلکه باید آن ها را یکی از اجزای لاینفک محیط پیرامون دانست.

    امروزه بازی های رایانه ای نه فقط ابزاری برای سرگرمی و تفریح بلکه یکی از بزرگترین صنایع دنیای فناوری ارتباطات و اطلاعات هستند.

    شناخت اندکی که نسبت به این صنعت در کشور وجود دارد باعث شده تا بیشتر افراد بازی های رایانه ای را ویژه کودکان و نوعی تفریح جهت اوقات فراغت بپندارند؛ در حالیکه در اکثر کشورهای جهان این بخش از علوم جزء تخصص های مهم به شمار می رود و اهمیت بسزایی دارد بنابراین نباید دیدگاه منفی و مغرضانه به بازی های رایانه ای داشت بلکه می توان از این فناوری در جهت اهدافی همچون آموزش، انتقال ارزش ها، آموزش زبان بیگانه بین نسل جوان و نوجوان و غیره استفاده کرد.

    [xyz-ips snippet=”share”]

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
    پشتیبانی