فقط برای او | انسان و کار درست | بیگول
  • خدمات ما
  • 0

    فقط برای او | انسان و کار درست

    مقدمه: بگو همانا نماز و عبادت هایم و زندگی و مرگم فقط برای خداست که بروردگار جهانیان است.

    اکنون شایسته است بدانیم چگونه می توان به سمت عبادت خالصانه این خدای بی همتا گام نهاد و یک زندگی توحیدی را تجربه نمود و اندیشه و قلب و عمل را برای او قرار داد و انگونه که خدا قبول دارد زندگی کرد.

    بیش از اینها اموختیم که هدف از خلقت تقرب به خداست و این تقرب جز با سعی و تلاش بدست نمی اید.انسان همواره بر سر دوراهی بندگی خداوند و بندگی هوا نفس و شیطان قرار دارد و زندگی صحنه انتخاب یکی از این دو راه است.ان کس که راه توحید بر میگزیند و در مسیر ان اندیشه و دل و عمل خویش را برای رضا حضرت دوست قرار می دهد.خطراتی او را تهدید می کند و احتمال انحراف از توحید برای او است.

     

    در روایتی از بیامبر اکرم{ص}امده است که راهیابی شرک به دل انسان از راه رفتن مورچه ای سیاه در شب تاریک بر تخته سنگی سیاه بنهان تر است.

    باید ببینیم چگونه از حریم اندیشه و دل نگهداری کنیم تا افات شرک به ان راه نیابد و عمل ما خالص برای خداوند انجام شود.

    نگهدار حرم دل شده ام شب همه شب       تا در این دل جز اندیشه او نگذارم

    چون تورا در گذر ای یار نمی یارم دید         با که گویم که بکوید سخنی با یارم

    دوش می گفت که حافظ همه روی و ریا   به جز از خاک درش با که بود بازارم

     

    اخلاص در بندگی:

    اخلاص به معنای خالص کردن و تمیز کردن یک چیز از غیر ان است.این کلمه در کاربرد دینی بدین معناست که شخص اندیشه و دل خود را جایگاه خدا کند و عملش فقط برای رضای خداوند و همان گونه که او دستور داده است انجام دهد.در اسلام اخلاص شرط قبولی تمامی اعمالی است که فرد به درگاه خداوند عرضه می دارد.

    اخلاص به معنای دوست داشتن و سخاوت و شجاعت و هر عمل قلبی دیگر  درجات و مراتبی دارد.

    همان گونه که از ارزش طلا عیار یا درصد خلوص اهمیت دارد.اعمال انسان نیز هرچه با اخلاص بالاتری همراه باشد ارزش بالاتری دارد.مهم این است که انسات تلاش کند تا اندیشه و عمل خود را روز به روز برای خداوند خالص تر گرداند. بر همین اساس حضرت محمد{ص}می فرماید:

    مومنان با توجه به مراتب اخلاصشان بر یکدیگر برتری می یابند.

    در سخنی هم امام صادق{ع}به یکی از مراتب بالای اخلاص چنین اشاره میکند:

    عمل خالص ان عملی است که دوست نداری جز خداوند به خاط ان کار تو را ستایش و تمجید کند.

    اخلاص دو گونه است:اخلاص در اندیشه و اخلاص در قلب.

     

    1}اخلاص در اندیشه:

    برای اینکه عمل برای خداوند خالص شود لازم است نخست اخلاص در اندیشه تحقق یابد.فردی که به خداوند اعتقاد دارد باید بکوشد فکر و اندیشه خود را در این زمینه تقویت کند به طوری که همه امور خود و عالم را بدست خداوند ببیند و بداند خداوند مدبر و اراده کننده همه امور جهان است و هیچ واسطه و سببی جز به اذن و اراده او عمل نمیکند.این معنا همان مفهوم مراتب توحید بخصوص توحید در ربوبیت است.

     

    2}اخلاص در قلب:

    علاوه براین انسان باید تلاش کند انچه را که از توحید در اندیشه و عقل خود قبول کرده است.به یک اعتقاد قلبی و درونی تبدیل کند و با ان انس قلبی برقرار کند تا در رفتار و کردارش موثر باشد.زیرا برای اینکه به یک سخن درست عمل کنیم قبول کردن عقلی ان کفایت نمی کند.بلکه ان سخن باید در قلب و دل ما نفوذ کند یعنی قلب نیز تسلیم ان شود.

    بنابراین انسان مومن می کوشد قلبش را خانه خداوند مهربان کند و تنها به او دل ببندد و با انان که خداوند سفارش کرده است انس قلبی داشته باشد.همچنین او تلاش می کند نیت های قلبی و درونی خود را الهی کند.

    زیرا تا نیت و قصد قلبی انسان از انجام یک عمل خدایی نشود. ان عمل عمل خدایی نمی گردد و خالصانه نمیشود. به همین جهت رسول اکرم می فرماید : نیت مومن از عمل او برتر است.

    و نیز بخاطر همین جایگاه مهم و ارزشمند نیت و قصد قلبی است که ایشان فر مود : همانا اعمال انسان وابسته به نیت های اوست.

     

    درستی و صحت عمل:

    انسان مومن علاوه بر اینکه می کوشد نیت خود را خالص کند و عمل را به خاطر خدا انجام دهد.تلاش می کند عمل را همان گونه که خداوند دستور داده است انجام دهد.یعنی عمل را از جهت کمیت و کیفیت و زمان و مکان و شیوه همان طوری انجام دهد که خداوند می خواهد مثلا اگر خداوند امر فرمود که نماز صبح در دو رکعت و با یک رکوع و دو سجده در هر رکعت و قبل از طلوع افتاب انجام شود.انسان مومن نیز تلاش می کند نماز خود را را به همین صورت انجام دهد تا صحیح و درست انجام داده باشد.

    و در هر عملی باید دو حسن موجود باشد:حسن فاعلی و حسن فعلی.

    حسن فاعلی بدین معناست که انجام دهنده ی کار دارای معرفت درست و نیت الهی باشد.حسن فعلی نیز بدین معناست که کار به درستی و همان گونه که خداوند فرموده است صورت گیرد.

    #برچسب

    [xyz-ips snippet=”share”]

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
    پشتیبانی