عوامل مهم در راه اندازی یک اتاق سرور کوچک | بیگول
  • خدمات ما
  • 0

    عوامل مهم در راه اندازی یک اتاق سرور کوچک

    در حالت کلی طراحی دیتا سنتر، جهت محافظت از بازدهی مداوم سرورهای کامپیوتری در یک ساختمان یا ایستگاه می باشد. اتاق سرور نیز از این قاعده مستثنا نیست، یعنی هدف از طراحی اتاق سنتر به همین منظور است، اما در مقیاسی کوچکتر. شما به اندازه ی کسب و کاری که دارید فضای اتاق سرور به همان اندازه برای شما کفایت می کند. اما نباید این دیدگاه را داشته باشید حالا که اتاق سروری کوچک دارید، طراحی مناسب برای آن خیلی ضروری نیست. برای جلوگیری از مشکلات در آینده، حتما نیاز است یک طراحی با اعتماد و ایمنی بالا برای اتاق سرور ایجاد کرد. نظم بخشیدن و تنظیم کردن یک اتاق سرور، تازه و سرزنده ماندن بیزینس شما را گارانتی می کند. در ادامه احتیاط های لازم برای برقرار کردن و راه اندازی اتاق سرور را با شما در میان می گذاریم.

    اندازه مناسب رک سرورها

    زمانی که بیزینس و شرکت شما در حال رشد باشد این امر اجتناب ناپذیر است که میزان تجهیزات و وسایل شما نیز همراه آن رشد کند و به آن اضافه شود. اگر فکری به حال ایمنی این تجهیزات نکنید، حتما با خطراتی مواجه خواهید بود. برخی از این تجهیزات بسیار حساس هستند و ممکن است با هر اتفاق کوچکی مثل ریختن نوشیدنی یا تکان خوردن باعث لطمه خوردن آن ها شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات به ظاهر کوچک استفاده از رک سرور کمک می کند که خیال شما از این جهت راحت شود. اما احتمالا سوالی برای شما پیش می آید که رک سرور مناسب اتاق سرور من کدام است؟ هر چقدر که سعی کنید رک سروری تهیه کنید که فضای داخلی کافی داشته باشد، به نفع شما خواهد بود. چرا که در آینده تجهیزات شما گسترده تر خواهد شد و شما باید فضای کافی برای قرار دادن این تجهیزات داشته باشید. رک ها دو نوع هستند: ایستاده و دیواری. اما مهم تر از نوع رک هایی که تهیه می کنید، نحوه نصب آنها مطابق دستور العملشان می باشد تا در اثر آسیب ها و اختلال های احتمالی در امان باشند.

    کاهش دادن نویز با قرارگیری سرورها در جای مناسب

    در صورتی که هزینه های شما به اندازه ای باشد که بتوانید یک اتاق سرور به صورت مجزا و جدا طراحی کنید، هم اثرات نویز را کاهش می دهید و هم از نظر فیزیکی وسایل و تجهیزات شما در برابر سرقت، آتش سوزی، دستکاری و حوادث دیگر از آن ها محافظت می کنید. اما با این وجود شرکت های کوچک به همان راه اندازی رک در گوشه و کنار اتاق یا شرکتشان بسنده می کنند. اما در این گونه موارد حداقل باید از رک هایی استفاده شود که قادر هستند به مقدار قابل توجهی نویز را کاهش دهند و سر و صدای کمتری به گوش شما برسد. نمی توان صد در صد تضمین کرد که عایق های صوتی مشکل را برطرف می کنند اما تا حد بسیار زیادی نویز را کاهش می دهند.

    تنظیم دمای اتاق  سرور

    یکی دیگر از اختلالات که بسیاری با آنها دست و پنجه نرم می کنند، درجه حرارت بالا در رک است. این بالا بودن درجه حرارت باعث می شود رک به صورت قابل ملاحظه ای بازدهی آن پایین بیاید و عمر آن ها را کاهش بدهد و باعث خرابی آن ها شود. برای رفع این اختلال‌، از استراتژی های خنک کننده برای این کار استفاده کنید. می توانید از یک دستگاه تهویه مطبوع برای خنک نگه داشتن و متعادل نگه داشتن میزان دما در محیط استفاده کنید. همچنین نوع کابل کشی در کنترل دما تاثیر خواهد داشت. کابل کشی های سازمان یافته راه مناسب دیگری برای حفظ تعادل دما هستند.

    مدیریت مناسب کابل ها

    بسیاری از شرکت ها مدیریت کابل ها را دست کم می گیرند و از آن چشم پوشی می کنند. اگر این امر نادیده گرفته شود، به صورت پنهانی تجهیزات در آینده دچار مشکل جدی می شوند. برای اینکه مدیریت مناسبی در کابل کشی ها داشته باشید بهتر است همان شروع کار آن را انجام دهید و آن ها را جدا جدا و تقسیم بندی کنید. کابل های نامنظم باعث می شود شما به سختی به پشت دستگاه های سرور دسترسی داشته باشید، هر چقدر که کابل ها را منظم تر و سازمان یافته تر دسته بندی کنید راحت تر می توانید به قسمت هایی از تجهیزات که می خواهید دسترسی داشته باشید. اول کابل هایی که با هم مشترک هستند را دسته بندی کنید و سپس به کمک بست های کمربندی یا گیره های دو پایه آن ها را به صورت گروهی ببندید.

    لیبل گذاری و مدیریت کابل ها

    لیبل گذاری یکی از مواردیست که به شما در مدیریت بهتر و تنظیمات راحت تر کابل ها کمک می کند. از این طریق شما می توانید هر زمان که خواستید به کابل های مورد نظر به آسانی دسترسی داشته باشید و سریع آن ها را تشخیص دهید. این کار باعث می شود که از ریستارت شدن و خاموش شدن های ناگهانی جلوگیری شود. قبل از اینکه کابل ها را لیبل گذاری کنید شناسه های مربوط به هر کابل را آماده کنید و سپس شناسه ی مختص هر کابل را روی آن نصب کنید. با این کار می بینید که خیلی راحت تر می توانید کابل ها را از همدیگر تشخیص دهید. بست های آماده که امکان لیبل گذاری بر روی آنها وجود دارند در بازار موجود هستند.

    در پایان…

    رعایت و انجام این نکاتی که ذکر شد، تجهیزات شما را از هرگونه آسیب و اتفاق ناخواسته محفوظ و در امان نگه می دارد و علاوه بر این به بازدهی مطلوب اتاق سرور شما کمک می کنند. اتاق سرور بخش مهم و حیاتی شرکت و کسب و کار شماست و اگر می خواهید کیفیت سازمان همچنان بالا بماند اتاق سرور را مانند اتاق خود بدانید که مراقبت از آن باعث زنده و تازه نگه داشتن آن می شود. اگر هم تخصص و مهارت کافی در راه اندازی آن نداشتید می توانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و با آن ها مشورت کنید.

     

    [xyz-ips snippet=”share”]

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
    پشتیبانی