سوال‌های رایج درباره ویروس جدید کرونا | بیگول
  • خدمات ما
  • 0

    سوال‌های رایج درباره ویروس جدید کرونا

    این روزها که ویروس جدید کرونا داره روز به روز شیوع بیشتری پیدا می کنه، اطلاعات غلط و شایعات زیادی هم در مورد این ویروس داره دست به دست می شه که امنیت روانی خیلی ها رو مختل کرده.

    ویروس کرونا چیست؟

    ویروس های کرونا خونواده بزرگی از ویروس ها هستن که ممکنه باعث بیماری هایی در حیوانات و انسان ها بشن. در مورد انسان ها چندین ویروس کرونا شناسایی شده که باعث بیماری های تنفسی ای از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری های شدیدتری مثل سندرم خاورمیانه ای تنفسی (مرس) و سندرم حاد تنفسی (سارس) می شن.

    کوید-19 (COVID-19) چیست؟

    کوید-19 بیماری عفونی ای هستش که جدیدترین ویروس کرونای شناسایی شده باعثش می شه و همون چیزیه که این روزها در صدر اخباره. این اسم رو سازمان جهانی بهداشت رسماً در تاریخ 11 فوریه 2020 روی این بیماری گذاشته. توی این اسم، CO مخفف corona و VI مخفف virus و D مخفف disease و 19 هم مخفف 2019 هستش.

    علائم ویروس جدید کرونا چیست؟

    شایع ترین علائم ویروس جدید کرونا تب، سرفه خشک و تنگی نفسه. بعضی از بیمارها ممکنه کوفتگی، درد، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سوزش گلو یا اسهال داشته باشن. این علائم معمولاً خفیف هستن و به تدریج خودشون رو نشون می دن. بعضی از افراد به این ویروس مبتلا می شن اما هیچ علائمی نشون نمی دن و احساس ناخوشی نمی کنن. بیشتر افراد (حدود 80 درصد) بدون نیاز به مراقبت های خاصی بهبود پیدا می کنن. حدود 1 نفر از هر 6 نفر که مبتلا به ویروس کرونا می شن، به شدت بیمار می شن و دچار تنفس های دشوار می شن.

    ویروس جدید کرونا چطور منتقل می شود؟

    ما کوید19 رو از افرادی که این ویروس رو دارن، می گیریم. این بیماری می تونه از یک فرد به فرد دیگه از طریق قطرات ریز بینی یا دهان یک فرد مبتلا که موقع سرفه و نفس کشیدن پخش می شه، منتقل بشه. این قطرات ریز روی اشیا و سطوح اطراف فرد مبتلا می شینن. بقیه افراد با لمس این اشیا و سطوح و بعدش لمس چشم ها، بینی و دهان خودشون کوید-19 رو می گیرن. علاوه بر این اگه کسی توی قطرات ریز حاصل از سرفه و بازدم یک بیمار مبتلا به کوید-19 نفس بکشه، مبتلا به کوید-19 می شه. به همین خاطره که باید از فرد مبتلا بیشتر از 1 متر فاصله بگیریم.

    راه های پیشگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا چیست؟
    1. از تماس نزدیک با افرادی که سرفه و عطسه می کنن، خودداری کنین و حداقل 1 متر ازشون فاصله بگیرین.
    2. از لمس چشم ها، دماغ و دهان تون خودداری کنین.
    3. وقتی علائمی مثل سرفه و عطسه دارین، توی خونه بمونین.
    4. موقع سرفه و عطسه ، دماغ و دهان تون رو با دستمال یک بار مصرف بپوشونین و بعدش دستمال رو توی سطل زباله دردار بندازین. اگه دستمال ندارین، آرنج تون رو خم کنین و توی اون سرفه و عطسه کنین.
    5. سطوح و اشیایی که معمولاً خیلی لمس می شن، مثل دستگیره در، لبه میز، دکمه های آسانسور، خودکار و… رو با اسپری های تمیزکننده، تمیز و ضدعفونی کنین.
    6. دست هاتون رو مرتب با آب و صابون به مدت حداقل 20 ثانیه بشورین؛ مخصوصاً بعد از رفتن به توالت، قبل از خوردن، بعد از فین کردن و سرفه کردن و عطسه کردن. اگه دسترسی به آب و صابون نداشتین، از یه محلول ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل با حداقل 60 درصد الکل استفاده کنین.
    7. استفاده از ماسک به افراد عادی پیشنهاد نمی شه. این ماسک ها برای کسانیه که علائم ویروس کرونا رو نشون می دن تا به جلوگیری از انتشار ویروس به دیگران کمک کنن. استفاده از ماسک همچنین برای پرسنل بهداشتی و کسانی که از افراد مبتلا توی خونه یا مراکز بهداشتی مراقبت می کنن، الزامیه.
    چه کسانی بیشتر در معرض خطر ویروس جدید کرونا هستند؟

    سازمان های پزشکی هنوز در حال یادگیری اطلاعات بیشتری در مورد اینکه این ویروس چطور روی افراد تاثیر می ذاره، هستن؛ اما افراد مسن و اون هایی که بیماری های زمینه ایی مثل فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارن، بیشتر در معرض خطر هستن. حدود 2 درصد از مبتلایان جون شون رو از دست می دن. افرادی که تب، سرفه و تنفس مشکل دارن، باید خدمات پزشکی دریافت کنن.

    آیا آنتی بیوتیک ها در پیشگیری و درمان ویروس کرونا مؤثر هستند؟

    خیر. آنتی بیوتیک ها تاثیری روی ویروس ها ندارند. آنتی بیوتیک ها فقط روی باکتری تاثیر می ذارن. کوید-19 بر اثر یه ویروس به وجود میاد؛ پس آنتی بیوتیک روش اثری نداره. آنتی بیوتیک ها نباید برای پیشگیری یا درمان کوید-19 استفاده بشن.

    آیا واکسن، دارو یا درمانی برای ویروس کرونا وجود دارد؟

    هنوز نه. تا این لحظه هیچ واکسن و داروی خاصی برای پیشگیری یا درمان کوید-19 وجود نداره. با وجود این، اون هایی که درگیر این بیماری می شن، باید مراقبت دریافت کنن تا علائم شون فروکش کنه. کسانی که علائم شدید دارن، باید توی بیمارستان بستری بشن.

    البته چند واکسن و دارو در حال حاضر در حال آزمایش های کلینیکی هستن ولی تا تایید نهایی هنوز فاصله داریم. مؤثرترین راه برای محافظت از خودتون و دیگران در برابر کوید-19، شستن مرتب دست ها، پوشوندن دهان و بینی موقع سرفه با دستمال یک بارمصرف یا آرنج خمیده و حفظ فاصله حداقل یک متری از کسانی که سرفه یا عطسه می کنن، هستش.

    برای محافظت از خودم باید ماسک بزنم؟

    افرادی که علائم تنفسی ای مثل سرفه ندارن، نیازی به زدن ماسک ندارن. سازمان جهانی بهداشت استفاده از ماسک رو برای کسانی که علائمی از کوید-19 دارن و همچنین اون هایی که از افراد دارای علائمی مثل سرفه یا تب مراقبت می کنن، پیشنهاد می کنه. علاوه بر این ها استفاده از ماسک برای کارکنان بهداشت که در خونه یا مراکز بهداشتی از کسی مراقبت می کنن، ضروریه.

    نحوه درست زدن ماسک، استفاده کردن، درآوردن و دورانداختن آن چیست؟

    نحوه درست زدن ماسک و استفاده کردن و درآوردن و دورانداختنش به این صورته:

    1. اول طبق سوال قبلی ببینین اصلاً باید ماسک بزنین یا نه.
    2. قبل از لمس کردن ماسک، دست تون رو با ژل ضدعفونی کننده بر پایه الکل یا آب و صابون تمیز کنین.
    3. ماسک رو خوب بررسی کنین و مطمئن بشین پارگی یا سوراخ نداشته باشه.
    4. ببینین کدوم طرفش باید رو به بالا باشه. نوار فلزیش باید رو به بالا قرار بگیره.
    5. مطمئن بشین که طرف رنگی ماسک باید رو به بیرون باشه.
    6. ماسک رو روی صورت تون بذارین. نوار فلزیش رو فشار بدین تا قشنگ به شکل بینی تون دربیاد و روش بشینه.
    7. پایین ماسک رو بکشین پایین تا دهان و چونه تون رو بپوشونه. دقت کنین که هیچ فاصله ای نباید بین صورت و ماسک وجود داشته باشه. اگه ریش تون بلنده، کوتاهش کنین. هنگام استفاده از ماسک بهش دست نزنین. اگه ماسک تون خیس و مرطوب شد، با یه ماسک جدید خشک عوضش کنین. هیچ وقت از یه ماسک یک بارمصرف، دو بار استفاده نکنین.
    8. برای درآوردن ماسک، بدون اینکه قسمت جلوییش رو لمس کنین، بندهاش رو از پشت گوش تون خارج کنین و ماسک رو دربیارین. دقت کنین ماسک با صورت و لباس تون تماس پیدا نکنه.
    9. ماسک رو بلافاصله توی یه سطل آشغال دردار بندازین.
    10. موقعی که ماسک روی صورت تونه، اگه به صورت اتفاقی قسمت جلوییش رو لمس کردین و همچنین بعد از انداختن ماسک توی سطل، دست هاتون رو با ژل ضدعفونی کننده بر پایه الکل تمیز کنین. اگه روی دست هاتون به وضوح لکه ای می بینین، با آب و صابون بشورین شون.
    دوره نهفتگی کوید-19 چقدر است؟

    دوره نهفتگی به زمان بین گرفتن ویروس کرونا و شروع آشکار شدن علائم این بیماری گفته می شه. بیشتر تخمین های دوره نهفتگی برای کوید-19 بین 1-14 روز و در اغلب موارد، حدود 5-6 روزه. این تخمین ها هر وقت اطلاعات بیشتری در دسترس قرار بگیره، به روزرسانی می شن.

    امکان دارد از یک منبع حیوانی مبتلا به کوید-19 بشوم؟

    با وجود اینکه به نظر می رسه این ویروس از یک منبع حیوانی پدیدار شده باشه، در حال حاضر فقط از انسان به انسان منتقل می شه. با وجود این موقع بازدید از بازار حیوانات، برای محافظت از خودتون، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوحی که در تماس با حیوانات هستن، خودداری کنین. در کل همیشه غذای سالم و امن مصرف کنین. گوشت خام، شیر و اعضای حیوانات رو با احتیاط حمل کنین. از مصرف گوشت خام و محصولات حیوانی ای که به اندازه کافی پخته نشدن، خودداری کنین.

    امکان دارد کوید-19 را از حیوان خانگی ام بگیرم؟

    چندین سگ و گربه (گربه های خانگی و یک ببر) که در تماس با آدم های آلوده بودن، تست کوید-19شان مثبت شده. علاوه بر این به نظر می رسه راسوهای اهلی در برابر این ویروس در معرض خطر هستن. توی شرایط آزمایشگاهی، هم گربه ها و هم راسوها قادر بودن عفونت رو به بقیه حیوانات گونه خودشون منتقل کنن؛ اما مدرکی وجود نداره که این حیوانات بتونن بیماری رو به انسان منتقل کنن یا نقشی در انتشار کوید-19 داشته باشن. کوید-19 اساساً از طریق قطرات ریز تولیدشده از سرفه، عطسه یا صحبت کردن یک شخص آلوده پخش می شه.

    همچنان پیشنهاد می شه افراد مبتلا به کوید-19 و افرادی که در معرض خطر هستن، تماس شون رو با حیوانات محدود کنن. موقع لمس یا نگهداری حیوانات، مراقبت های بهداشتی اولیه باید اجرا بشه: بعد از لمس حیوانات، غذاشون یا وسایل شون دست هاتون رو بشورین. همچنین از بوسیدن، لیسیدن و دادن از غذای خودتون به اون ها خودداری کنین.

    ویروس جدید کرونا چقدر روی سطوح زنده می ماند؟

    مهم ترین چیز برای دونستن در مورد ویروس کرونا روی سطوح اینه که این ویروس ها می تونن به راحتی با ضدعفونی کننده های خانگی معمولی کشته بشن. مطالعات نشون داده که ویروس کرونای جدید می تونه تا 72 ساعت روی پلاستیک و استیل، کمتر از 4 ساعت روی مس و کمتر از 24 ساعت روی کارتن زنده بمونه. به طور کلی ویروس ها روی سطوح غیرمنفذدار مثل استیل و پلاستیک بیشتر از سطوح منفذدار مثل پارچه و دستمال زنده می مونن.

    اگه فکر می کنین یه سطحی آلوده شده، با مایع های ضدعفونی کننده ساده تمیزش کنین تا ویروس کشته بشه. دست هاتون رو با ژل های ضدعفونی کننده بر پایه الکل یا با آب و صابون تمیز کنین. از لمس چشم ها، دهان و بینی تون خودداری کنین.

    آب وهوای گرم شیوع کوید-19 را متوقف می کند؟

    هنوز معلوم نیست آب وهوا و دما روی انتشار کوید-19 تاثیر دارن یا نه. بعضی دیگه از ویروس ها مثل سرماخوردگی معمولی و آنفلوآنزا توی ماه های سرد سال بیشتر پخش می شن؛ اما معنیش این نیست که کسی این ویروس ها رو توی ماه های دیگه نمی گیره. در حال حاضر معلوم نیست میزان پخش شدن کوید-19 وقتی هوا گرم تر می شه، کاهش پیدا می کنه یا نه.

    دریافت بسته از منطقه ای که در آن کوید-19 گزارش شده، امن است؟

    آره. احتمال اینکه یه فرد آلوده، بسته های پستی رو آلوده کنه، کمه. همچنین ریسک گرفتن ویروسی که باعث کوید-19 می شه، از بسته ای که جابجا شده و در معرض شرایط و دمای مختلفی بوده، پایینه. (از خودم: البته اگه فاصله بین مبدا و مقصد کوتاهه، بهتره احتیاط کنین و موقع گرفتن و باز کردن بسته مراقب باشین و بعدش حتماً دست هاتون رو با آب و صابون بشورین و سطوحی که بسته باهاش تماس داشته رو ضدعفونی کنین.)

    آیا کاری هست که نباید انجام بدهم؟

    کارهای پایین در مقابل کوید-19 مؤثر نیستن و حتی می تونن مضر باشن:

    • سیگار کشیدن
    • خوردن دمنوش های گیاهی سنتی
    • زدن همزمان چند تا ماسک
    • خوددرمانی هایی مثل مصرف آنتی بیوتیک

    در هر حالت اگر تب، سرفه و تنفس مشکل دارین، دنبال خدمات پزشکی باشین تا ریسک شدیدتر شدن بیماری رو کم کنین. همچنین سابقه سفرهای اخیرتون رو با کادر درمانی در میون بذارین.

    زنان باردار در مقایسه با مردم عادی، در مقابل ویروس جدید کرونا آسیب پذیرتر یا بیشتر در معرض خطر هستند؟

    از گزارش های علمی منتشرشده تا این لحظه اطلاعاتی درباره آسیب پذیری زنان باردار در مقابل کوید-19 وجود نداره. زنان باردار تغییرات ایمونولوژیکی و فیزیولوژیکی ای رو تجربه می کنن که ممکنه اون ها رو در برابر عفونت های تنفسی ویروسی آسیب پذیرتر کنه. تب بالا در طول 3 ماهه اول بارداری می تونه خطر بیماری های مادرزادی خاصی رو برای نوزاد افزایش بده.

    زن باردار مبتلا به کوید-19 می تواند ویروس را به جنین یا نوزادش منتقل کند؟

    ویروسی که باعث کوید-19 می شه، بیشتر از راه تماس نزدیک با فرد آلوده و از طریق قطرات ریز تنفسی منتقل می شه. هنوز مشخص نیست یه زن باردار مبتلا به کوید-19 بتونه قبل، در حین و بعد از بارداری ویروس رو به جنین یا نوزادش منتقل کنه. با وجود این در کیس های محدود اخیر از نوزادان متولدشده از مادران مبتلا به کوید-19 که در مقاله های داوری همتا شده چاپ شده، تست هیچ کدوم از نوزادان برای ویروسی که باعث کوید-19 می شه، مثبت نشده. علاوه بر این، این ویروس توی نمونه هایی از مایع آمنیوتیک و شیر مادر شناسایی نشده. مایع آمنیوتیک به مایع درون کیسه آمنیوتیک در رحم مادر گفته می شه که جنین داخلش رشد می کنه.

    چطور با استفاده از مایع سفیدکننده (وایتکس)، محلول ضدعفونی کننده درست کنم؟

    برای درست کردن محلول ضدعفونی کننده با استفاده از مایع سفیدکننده یا همون وایتکس کافیه 5 قاشق غذاخوری وایتکس رو با حدود 4 لیتر آب سرد یا 4 قاشق چای خوری وایتکس رو با حدود 1 لیتر آب سرد مخلوط کنین و بعد از اینکه مطمئن شدین که این محلول برای سطوح موردنظرتون بی خطره، با استفاده از دستکش، سطوح رو باهاش ضدعفونی کنین. دقت داشته باشین که به هیچ وجه وایتکس رو با مایع های تمیزکننده دیگه مخلوط نکنین. این کار خیلی خطرناکه.

    میوه و سبزیجات رو چطور بشوریم؟

    میوه و سبزیجات اجزای مهم یک رژیم سالم هستن. اون ها رو همون جوری که توی هر شرایط دیگه ای باید بشورین، بشورین: قبل از لمس کردن شون، دست هاتون رو با آب و صابون بشورین. بعدش میوه ها و سبزیجات رو کاملاً با آب تمیز، بشورین؛ مخصوصاً اگه اون ها رو خام می خورین.

    چطور از فروشگاه های مواد غذایی خرید کنم؟

    موقع خرید از فروشگاه های مواد غذایی، حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرین و از لمس چشم ها، دهان و دماغ تون خودداری کنین. در صورت امکان، قبل از خرید، دسته چرخ های خرید یا سبدها رو ضدعفونی کنین. وقتی رسیدین خونه، دست هاتون رو کامل بشورین و همچنین بعد از لمس و جمع کردن چیزهایی که خریدین، دست هاتون رو بشورین.

    در حال حاضر هیچ مورد تاییدشده ای از انتقال کوید-19 از طریق غذا یا بسته بندی غذاها وجود نداره.

    تا اینجا مهم ترین سوال هایی که در مورد ویروس جدید کرونا یا همون کوید-19 پرسیده می شن همراه با جواب هاشون رو دیدیم. در ادامه با چند افسانه در مورد این ویروس آشنا می شیم:

    آیا دست خشک کن های برقی در کشتن ویروس کرونا مؤثر هستند؟

    نه. این دست خشک کن ها ازتون در مقابل ویروس جدید کرونا محافظت نمی کنن.

    آیا لامپ های ماورابنفش می توانند ویروس جدید کرونا را بکشند؟

    نه. لامپ های ماورابنفش نباید برای استرلیزه کردن دست ها یا بقیه جاهای پوست استفاده بشن؛ چون اشعه ماورابنفش می تونه باعث سوزش پوست بشه.

    اسکنرهای حرارتی چقدر در تشخیص افراد مبتلا به ویروس جدید کرونا مؤثر هستند؟

    اسکنرهای حرارتی ای که توی فرودگاه ها و ویدیوها می بینیم، فقط وقتی می تونن یه فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا رو تشخیص بدن که طرف تب داشته باشه؛ یعنی دمای بدنش بیشتر از حد نرمال باشه. این یعنی این اسکنرها نمی تونن فرد مبتلایی که هنوز تب نداره رو تشخیص بدن؛ پس یه نفر می تونه از این اسکنرها رد بشه ولی مبتلا به ویروس جدید کرونا باشه! به عبارت دیگه این راه تشخیصی خیلی خطا داره!

    اسپری کردن الکل یا کلر روی کل بدن می تواند ویروس جدید کرونا را از بین ببرد؟

    نه. اسپری کردن الکل یا کلر روی کل بدن نمی تونه ویروس هایی که قبلاً وارد بدن شدن رو بکشن. اسپری کردن همچین موادی می تونن برای لباس ها و غشاهای مخاطی ای مثل چشم ها و دهان مضر باشن. همچنین خوردن الکل یا غرغره کردن الکل به هیچ وجه ویروس کرونای جدید رو از بین نمی بره و حتی باعث پیشگیری از ابتلا به کوید-19 هم نمی شه. این کار خیلی خیلی خطرناکه و ممکنه باعث نابینایی و حتی مرگ بشه. با وجود این ها، هم الکل و هم کلر برای ضدعفونی کردن سطوح مفیدن.

    واکسن های سینه پهلو از بدن در مقابل ویروس جدید کرونا محافظت می کنند؟

    نه. ویروس جدید کرونا ویروس جدیدیه و واکسن مخصوص خودش رو نیاز داره. محقق ها دارن سعی می کنن که واکسنش رو بسازن.

    شستشوی منظم بینی با آب نمک می تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا کمک کند؟

    نه. هیچ شواهدی در رابطه با اینکه شستشوی منظم بینی با آب نمک از ابتلا به ویروس جدید کرونا جلوگیری کرده باشه، وجود نداره. با وجود این، شواهد محدودی وجود داره که شستشوی منظم بینی با آب نمک می تونه باعث بهبود سریع تر سرماخوردگی معمولی بشه.

    خوردن سیر می تواند به جلوگیری از ابتلا به ویروس جدید کرونا کمک کند؟

    نه. سیر یه غذای سالمیه که می تونه خواص ضدمیکروبی داشته باشه. با وجود این هیچ شواهدی از شیوع فعلی مبنی بر اینکه سیر از کسی در برابر ویروس جدید کرونا محافظت کرده باشه، وجود نداره.

    مالیدن روغن کنجد روی پوست از ورود ویروس جدید کرونا به بدن جلوگیری می کند؟

    نه. روغن کنجد ویروس جدید کرونا رو نمی کشه. چند مایع شیمیایی وجود دارن که می تونن ویروس جدید کرونا رو روی سطوح بکشن. این مایع ها شامل ضدعفونی کننده های بر پایه الکل/سفیدکننده ، حلال های اتر، اتانول 75 درصد، پراستیک اسید و کلروفرم هستن. با وجود این، اگه این مواد رو روی پوست یا زیر بینی تون بذارین، اثر کم یا هیچ اثری ندارن. حتی گذاشتن این مواد شیمیایی روی پوست می تونن خطرناک باشن.

    ویروس کرونا فقط افراد مسن را به خطر می اندازد یا جوان ها هم در خطر هستند؟

    هر کسی در هر سنی می تونه به ویروس جدید کرونا مبتلا بشه؛ اما افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ایی مثل آسم، دیابت و قلب، آسیب پذیرتر هستن. سازمان جهانی بهداشت به همه پیشنهاد می کنه بهداشت دست ها و تنفس رو رعایت کنن.

    ویروس کرونای جدید می تواند از طریق مگس ها و نیش پشه ها منتقل شود؟

    تا این لحظه هیچ اطلاعات و مدرکی مبنی بر اینکه ویروس کرونای جدید بتونه از طریق پشه ها منتقل بشه، وجود نداره. ویروس کرونای جدید یه ویروس تنفسیه که از طریق قطرات ریز حاصل از سرفه و عطسه و صحبت یا از طریق قطرات ریز بزاق و ترشحات بینی پخش می شه.

    اضافه کردن فلفل به سوپ یا بقیه غذاها می تواند از ابتلا به کوید-19 جلوگیری کند یا آن را درمان کند؟

    اضافه کردن فلفل تند به غذا، هر چند خیلی خوشمزه ش کنه، نمی تونه از ابتلا به کوید-19 جلوگیری کنه یا درمانش کنه. بهترین راه برای محافظت در برابر ویروس کرونای جدید، حفظ فاصله حداقل 1 متری از دیگران و شستن مرتب و کامل دست هاست.

    در آخر یادمون باشه آگاهی از اطلاعات و اخبار درست در مورد کرونا باعث کم شدن اضطراب و استرس می شه؛ اما این اطلاعات رو باید از منابع معتبر بگیریم. معتبرترین مراجع بهداشتی و پزشکی دنیا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) هستن. این مراکز دپارتمان ها و بخش های تخصصی ای دارن که هر بحران بهداشتی و پزشکی ای رو از روز اولش زیر نظر می گیرن و بعد با بررسی شواهد و گزارش ها و مقاله های علمی، نظر جمع بندی شده متخصص هاشون رو منظم و دقیق و گاهی حتی به چند زبان منتشر می کنن.

    تا وقتی همچین مراجعی هستن که روزانه چندین بار سایت هاشون رو به روز می کنن، چرا ویدیوی فلان سلبریتی که پشت فرمون ماشین ضبطش کرده یا حتی فلان پزشکی که بدون خوندن آخرین گزارش های مراجع بالا همین جوری یه ویدیو می ده بیرون رو برای همدیگه می فرستیم؟!

    [xyz-ips snippet=”share”]

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
    پشتیبانی