ورزش با تکنولوژی | فناوری و ابعاد مختلف انسان | بیگول
  • خدمات ما
  • 0

    ورزش با تکنولوژی | فناوری و ابعاد مختلف انسان

    فناوری و ابعاد مختلف انسان

    امروزه فناوری همه ی ابعاد زندگی انسانی مانند سلامت ورژش ٬ پزشکی و آموزش را تحت تاثیر خود قرار داده است .
    در این مقاله قصد داریم یکی از تاثیرات تکنولوژی در دنیای خود را بررسی کنیم .

    یافته ها و ختراعات جدید شما را به هیجان خواهند آورد و تجربه ی خوبی را برایتان به ارمغان خواهند آورد .
    امروزه در آمریکا، رقمی حدود ۱.۳ تریلیون دلار برای بازار ورزش تخمین زده می‌شود.
    ه‌کارگیری فناوری‌های جدید، تصمیم‌گیری‌های احساسی را به حداقل می‌رساند. درواقع با این ابزارها، داده‌های واقعی در مسیر انتخاب‌ها تأثیر خواهند داشت. در ادامه‌‌ی این مقاله، چند شرکت بزرگ فعال در این صنعت و تأثیرات آن‌ها را روی ورزش‌های بزرگ یعنی فوتبال، راگبی، بیس‌بال، بسکتبال و دومیدانی بررسی می‌کنیم.

    ابزار ورزشی Zephyr

    Zephyr یک ابزار ورزشی شامل یک لباس ورزشی مجهز بهجی پی اس و ماژول زیستی عرضه می‌کند. ماژول زیستی این شرکت، توانایی اندازه‌گیری مستقیم ۶ ورودی شامل ضربان قلب، نرخ تنفس، نوسان ضربان قلب، حالت بدن و ضربه را دارد. سپس این داده‌ها برای نتیجه‌گیری و اعلام پارامترهای دیگر همچون ارتفاع پرش، زمان پرش، جهش اولیه، حداکثر نیرو، ثبات ضربان قلب، دمای حدودی مرکز بدن، درصد ضربان قلب در  آستانه‌ی بی‌هوازی، بازیابی ضربان قلب، نیروی فیزیولوژیکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند.

    این شرکت سپس داده‌های جمع‌آوری‌شده را روی اپلیکیشن مخصوص کامپیوتر خود با نام OmniSense یا پلتفرم ابری نمایش می‌دهد. پلتفرم ابری، توانایی نظارت بر عملکرد ۱۰۰ ورزشکار به‌صورت همزمان را دارد. به‌علاوه، قابلیت تنظیم هشدارهای شخصی‌سازی‌شده برای سطوح مشخصی از پارامترهای فیزیکی در این پلتفرم وجود دارد. از قابلیت‌های دیگر آن نیز می‌توان به نظارت بر منطقه‌ی تمرینی ورزشکار، براساس تمرین موردنظر اشاره کرد.

    تیم‌های ورزشی و دانشگاه‌های متعددی در آمریکا از امکانات این پلترم استفاده می‌کنند. از این میان می‌توان به تیم‌های ورزشی دانشگاه ایندیانا، دانشگاه جورج ساوثر، تیم بیسبال Pirates و تیم بسکتبال Maryland Terrapins اشاره کرد.

     

    شرکت StatSport

    شرکت دیگر فعال در این صنعت، StatSport نام دارد. این شرکت، سیستم‌های پایشگرسلامتی با نام‌های Apex Pro و Apex Athlete عرضه می‌کند که موقعیت ورزشکار را به‌صورت زنده در زمین بازی ردگیری می‌کند. این ابزارها پارامترهای ثانویه همچون مجموع فاصله‌ی طی‌شده، سرعت، شتاب، شاخص خستگی، تعادل در قدم‌ها و برخوردها را نیز اندازه‌گیری می‌کنند.

    اطلاعات دستگاه‌های این شرکت نیز در نرم‌افزار آن‌ها با نام Apex قابل مشاهده خواهد بود که در پلتفرم‌های دسکتاپ و گوشی های هوشمند قابل دسترسی است. سیستم شرکت استات‌اسپرت توسط تیم‌های متعدد ورزش‌هایی همچون فوتبال، راگبی، بسکتبال،‌ هاکی و دومیدانی استفاده می‌شود. از تیم‌های مشهور مشتری این شرکت می‌توان به منچستر سیتی، آرسنال و لیورپول اشاره کرد.

     

    شرکت Catapult sports

    شرکت Catapult sports تجهیزات متعدد مبتنی بر GPS مخصوص ورزشکاران تولید می‌کند. از انواع محصولات این شرکت می‌توان به ماژول‌های جی‌پی‌اس ClearSky T6، OptimEye S5، GpSports EVO و +PLAYERTEK اشاره کرد. داده‌های این شرکت در نرم‌افزار اختصاصی AMS آن‌ها قابل مشاهده است. این نرم‌افزار برای بهبود کارایی ورزشکاران و کاهش ریسک‌های آن‌ها توسعه یافت.

    کاتاپولت درحال حاضر از ۳۵ ورزش پشتیبانی کرده و خدمات خود را به ۱۸۰۰ تیم متنوع ارائه می‌کند. از تیم‌های معروفی که از سیستم‌های این شرکت استفاده می‌کنند می‌توان به وست برومویچ، آ.زد آلمار، هال سیتی و نیوکاسل یونایتد اشاره کرد.

     

    شرکت Firstbeat

    شرکت دیگر ارائه‌کننده‌ی خدمات پایشگر سلامتی برای ورزشکاران، Firstbeat نام دارد. این شرکت یک گجت اختصاصی برای ردگیری ضربان قلب ورزشکاران و نوسان‌های آن ارائه می‌کند. این گجت به‌صورت کمربرند استفاده می‌شود و یک دریافت‌کننده‌ی سیگنال برای تفسیر داده‌ها دارد.

    فرست‌بیت هم مانند شرکت‌های دیگر از داده‌های اولیه استفاده کرده و پارامترهای متنوع زیستی ورزشکار را تحلیل می‌کند. این پارامترها حتی سبک زندگی و کیفیت خواب ورزشکاران را نیز نشان می‌دهند. در حال حاضر بیش از ۲۲ هزار ورزشکار و ۱۰۰۰ تیم از امکانات این شرکت استفاده می‌کنند. تیم‌هایی همچون منچستر یونایتد، منچستر سیتی، گلدن استیت، شیکاگو بولز و بسیاری تیم‌های دانشگاهی در فهرست مشتریان فرست‌بیت قرار دارند.

     

    شرکت Exelio

     

    شرکت Exelio، فعال دیگر این بازار محسوب می‌شود که سیستم خود را تحت عنوان Gpexe عرضه می‌کند. این سیستم انواع گجت‌های پوشیدنی مجهز به سنسورهای جی‌پی‌اس و شتاب‌سنج دارد که موقعیت ورزشکار را در وضعیت‌های مختلف، با استفاده از یک اپلیکیشن تحت وب، نشان می‌دهد. این سیستم با استفاده از سرعت و شتاب ورزشکار، توانایی محاسبه‌ی نیروی متابولیکی را نیز دارد.

    شرکت‌های گفته‌شده در بالا، نسل اول ابزارهای نظارت بر کارایی و بازدهی ورزشکاران را تولید کرده‌اند. آن‌ها عموما از فناوری‌های مرتبط با جی‌پی‌اس یا سنسورهای ECG برای ضربان قلب، به‌منظور ارائه‌ی خدمات پایش سلامتی استفاده می‌کنند. نسل‌های بعدی این گجت‌های پوشیدنی، قابلیت‌های موجود را با سیستم‌های ردگیری پیشرفته‌تر مانند اکسیژن خون ترکیب خواهند کرد تا داده‌هایی دقیق‌تر درباره‌ی بهره‌وری ورزشکاران عرضه کنند.

    شاید بتوان ادعا کرد که به‌کارگیری این فناوری‌ها، تمرین‌های ورزشکاران را حرفه‌ای‌تر کرده و در آینده شاهد ورزشکاران بسیار حرفه‌ا‌ی‌تر و باشگاه‌هایی قدرتمندتر در صنعت ورزش باشیم.

    #برچسب

    [xyz-ips snippet=”share”]

    برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
    پشتیبانی